diumenge, 12 de març de 2017

Caixa de ciències de Carla, la resta portant-ne i més aportacions especials

La setmana passada començàrem amb el mètode de "majors" (el que utilitzen a 3er) de la resta portant-ne, i la veritat és que, en general, l'hem agafat molt bé. Aleshores, aquesta setmana hem practicat este mètode de moltes maneres, i una d'elles ha sigut fent una resta en equips. Esta prova va ser molt difícil ja que teníem una resta de tres xifres en un full i havien d'anar passant-se el full per resoldre-la en equip, però sense parlar ni dir-nos res amb gestos. Començava el portaveu que feia la resta de les unitats, el full rodava al següent, que per poder restar les desenes havia de comprovar primer que les unitats estaven bé, i si no era així havia de corregir per poder continuar. El tercer feia el mateix amb les centenes (i per tant amb unitats i desenes primer), i l'últim, per comprovar que la resta era correcta, feia la prova de la resta sumant sustraend i diferència. Amb aquest tipus d'activitat treballàrem, a banda del nou mètode de resta portant-ne, l'atenció individual i l' aprenentatge en equip. No va ser gens fàcil, perquè no poder comunicar les errades als companys els costava molt, però va ser una bona manera de trencar-se el cap pensant, vigilant i, al remat, consolidant el nou mètode.








Dimarts obrírem la caixa de ciències de Carla, relacionada amb la unitat 5 de socials, que parla de l'oratge i el clima. Carla ens va portar un mural ben xulo amb molta informació dels tipus de clima, que ampliava el que ens conta el llibre i el que ens va explicar Marcos en la seua caixa. Així vam aprendre que el nostre clima és el mediterrani, per la proximitat de la nostra localitat a la mar. També ens va ensenyar un paracaigudes i, després de donar-nos l'explicació del mecanisme d'aquest, va llançar un de joguet perquè veièrem com funciona. 
A més a més, ens va ensenyar dos experiments molt interessants relatius a l'aigua i a l'aire. Un d'ells era molt semblant a un pluviómetre, que ja sabem que serveix per replegar l'aigua de la pluja i mesurar quanta ha caigut, i consistia en un pot, un embús clavat en ell i una palleta. Un experiment molt interessant per recordar la relació entre aigua i aire. L'altre va ser una carrera de globus, que justetament aparegué l'altre dia en el nostre llibre de BAT PAT, que té un apartat de cultura i ciència al final de cada capítol. Va estar molt divertit i vàrem aprendre una manera fàcil i entretinguda d'experimentar amb la pressió de l'aire , la seua força i la velocitat.
Com sempre que obrim una caixa, l'aportació de Carla va ser molt interessant, va consolidar coses que sabíem i va descobrir-nos altres que no havíem estudiat, però que ara ja coneixem gràcies a l'aportació de la caixa.
Moltes gràcies Carla pel treball ben fet, i per la teua il·lusió i les teues ganes al preparar el teu projecte!















Per últim, aquesta setmana hem tingut dues aportacions especials més. 
Hugo ens ha portat un planisferi que reflecteix on viuen les diferents espècies d'animals de tot el món. Com que el tema passat parlàrem de tipus d'animals i ara estem aprenent sobre el ecosistemes, el planisferi ens ha vingut genial per fer-nos una idea de com es distribuixen els animals pel nostre planeta, segons les seues característiques i el clima de la zona. Aprendre així, de manera globalitzada, és molt més significatiu i ens facilita comprendre per aprendre sense que necessitem memortizar. Moltes gràcies Hugo!
Isaac, aprofitant que tenim el planisferi amb els animals i que hem ampliat coneixements sobre els climes del món amb les caixes de ciències, va portar també un mapamundi gegant que va servir-nos per situar la nostra xicoteta localitat en el nostre planeta, i també per recordar els climes i situar països que havíem escoltat moltes vegades però no teníem ni idea d'on estaven. Moltes gràcies, Isaac per la teua aportació!