dijous, 3 de novembre del 2016

PER QUÈ L'APRENENTATGE COOPERATIU? Fotos, jocs i un poquet de rotllo




Estem aprofitant estos tres dies que ens han quedat al tornar del pont per, a banda de treballar Gloria Fuertes i repassar els continguts donats fins ara, realitzar activitats dissenyades per a introduir l'aprenentatge cooperatiu dins de l'aula, transformant a poc a poc l'estructura de l'activitat tradicional que hi predomina, majoritàriament individualista o competitiva, cap a una estructura cada vegada més cooperativa. 

Treballant amb aquesta metodologia cooperativa, es pretén crear un clima d'aula més apropiat per a l'aprenentatge, aprofitar i potenciar la interacció entre iguals com a factor d'aprenentatge (sense oblidar, per descomptat, la interacció entre els alumnes i les alumnes i els seus mestres) i aconseguir així millors resultats acadèmics i un major desenvolupament personal i social de tot l'alumnat.

"El treball cooperatiu respon a una concepció de l'educació oberta, flexible i participativa que és el nucli de les societats democràtiques. L'aprenentatge cooperatiu proposa un enfocament de les situacions d'ensenyament-aprenentatge basades en les interaccions socials i pretén que els alumnes es vinculen estretament entre ells, de manera que cada un sap que el seu esforç personal ajuda els companys a aconseguir l’èxit tant a nivell grupal com individual."

Alguns dels avantatges del treball cooperatiu:

. Permet la distribució de l'alumnat en xicotets grups heterogenis de 4/5 (màxim 6) alumnes.
 
. Pren com a objectiu que el grup arribe a assolir una meta comuna i, per aconseguir-la, l'èxit dels companys és tan important com el propi èxit. Per tant, es busca que cadascú aporte el millor d'ell mateix per aconseguir els millors resultats grupals.


. Tots els membres del grup comparteixen el lideratge perquè tots comparteixen la responsabilitat en les seues accions i en l'evolució dels aprenentatges del grup.
 
. Basada en la teoria del conflicte sòciocognitiu i la reestructuració cognitiva, l'aprenentatge es produeix pel desequilibri cognitiu que es dóna en entrar en contacte amb els punts de vista dels altres, en integrar-los i en reestructurar els propis esquemes de coneixement.
 
. Implica interdependècia positiva i responsabilitat individual.
 
. S'ensenyen directament les habilitats socials que els membres del grup necessiten per treballar en col·laboració mentre es posen en pràctica.
 
. Comporta la millor assimilació i aplicació dels coneixements analitzats i interpretats en grup.

A continuació us deixe una part d'un article que explica molt clarament en què NO consisteix l'aprenentatge cooperatiu, i amb el que compartisc impressions i motius per implantar-lo dins la nostra classe:

1.-Què és l'aprenentatge cooperatiu.

Per respondre a aquesta pregunta començarem dient el que no és el treball cooperatiu, per acabar fent una descripció positiva.
El treball cooperatiu no és col·locar els alumnes en grup i dir-los que treballin junts sense estructurar les tasques que se'ls assignin perquè facin un veritable treball en equip. Tampoc no és col·locar els alumnes en grup perquè treballin junts però fer una avaluació exclusivament individual, sense avaluar ni valorar els resultats comuns.
El treball cooperatiu és una eina d'aprenentatge en la qual els alumnes s'organitzen en petits grups per treballar junts amb la intenció d'aconseguir metes i objectius comuns.

2.- Per què treballem de forma cooperativa.

El motiu que em va moure a buscar altres alternatives a l'ensenyament tradicional va ser la constatació del fet que hi ha alumnes que tenen la tendència a copiar quan no entenen una activitat o un concepte i d'altres que mecànicament tapen el que estan fent perquè altres no copien. Ambdues actituds ens semblen poc edificants. Fora més educatiu que si un alumne no entengués com fer alguna activitat, tingués la confiança per preguntar a qualsevol company o companya del grup i aquest o aquesta la generositat de explicar-li-ho.
La cooperació, el treballar junts, la discussió en grup i el conflicte cognitiu que es produeix quan s'introdueixen punts de mira diferents, permeten l'alumne aprendre coses noves, rectificar, consolidar o reformar aprenentatges assolits.
I totes aquestes interaccions ajuden els nens i nenes a establir relacions solidàries, respectar les diferents perspectives i desenvolupar habilitats socials.

3.- Quins objectius volem aconseguir.

Els objectius que volem aconseguir fent que els alumnes facin servir el treball cooperatiu són els següents.
  • Establir relacions solidàries entre els alumnes
  • Incrementar el rendiment de tots els alumnes.
  • Aconseguir un nivell superior de raonament dels alumnes.
  • Augmentar la cohesió del grup
  • Desenvolupar les habilitats socials dels alumnes.
  • Respectar els diferents punts de vista.
I això és sols un començament. Anem a anar poc a poc, introduint els tipus d'activitats amb calma, per a que tots ens acostumem a treballar d'aquesta manera; encara que treballar ajundant-nos era una cosa que ja estàvem fent des d'inici de curs, i estem acostumats a "tutoritzar" els companys que necessiten ajuda, que en unes matèries són uns mentre que en altres canvien els rols i els ajudats són els que ajuden.

Hui hem continuat el treball per equips (de 4) que començàrem ahir, i que primer preparàrem de manera individual per tal de poder aportar informació conscient als nostres grups: un poema de Gloria Fuertes que es diu "Cómo se dibuja un paisaje". Cadascú va fer la seua pròpia interpretació del poema a la llibreta, i ara estem posant-la en comú per equips. El resultat final és un dibuix (per cada equip) fruit del consens i de l'aportació d'idees de tots, que formarà part de la nostra exposició de treballs de Gloria que anem fent.

A més a més, hem fet una altra activitat de cohesió i coneixement dels companys, amb els alumnes dividits en equips de 4 (diferents als de l'activitat anterior) on, per torns, havien de respondre preguntes personals sobre gustos, maneres de pensar, qualitats pròpies, etc. Este tipus d'activitat ens permet apropar-nos als companys i ens dóna l'oportunitat de veure-nos reflectits en els altres, inclús en aquells que de normal no compartixen amb nosaltres els moments de pati ni són "amics". La continuarem demà, però de moment els ha regalat moments de rises amb algunes confesions, i també d'admiració a companys que han parlat amb molta sinceritat de les coses que els agradaria millorar d'ells mateixos. Ha sigut molt bonic!

També hui hem tingut l'experiència que ens ha contat Darío sobre el seu viatge a Salou i Barcelona i la seua visita a un teatre romà, un museu de ciències i un far. El tema del teatre romà ha donat molt de sí, i han tingut tots tanta curiositat en la lluita de gladiadors, per què feien eixe tipus d'espectacles, com vivien els romans... Que tanta inquietud ha resultat en el treball lliure d'investigació que hem decidit fer entre tots. :)

A més a més, Diego i Martina ens han portat una endevinalla, un poema i la biografia de Gloria Fuertes. Després de que ens hagen llegit els dos, hem escrit l'endevinalla a la llibreta, amb dibuix i tot, i hem subratllat en groc el que cadascú ha considerat més important de la vida de Gloria Fuertes (alguns han pensat que tot era curiós i important!!). I també de Gloria Fuertes, Zoe ens ha recitat/llegit un poema del llibre que ens va portar ahir, i que ens ha agradat molt.

En esta entrada trobareu també fotos del joc que vàrem fer ahir per la vesprada, en el que cadascú havia d'aconseguir juntar la paraula "Bienvenidos" més un paperet extra. 
Cada xiquet o xiqueta tenia 11 paperets amb la mateixa lletra (o onze paperets en blanc) i havia de intercanviar-los amb la resta de la classe per lograr fer la paraula. La norma era que havien de rodar per tota la classe i demanar cada lletra a un company diferent (per favor, gràcies...), però en silenci, sols parlant quan havien de formular la pregunta. Com era d'esperar, i com que la paraula té lletres repetides, alguns alumnes es varen fer un poquet de lio i igual havia lletres de sobra que hi faltaven. I ací va entrar la part cooperativa de manera espontània (siiiií!), ja que quan s'adonaren d'eixos casos, començaren a menejar-se entre tots per tal d'aconseguir que tothom tinguera la paraula ben formada. 
La següent part va ser colocar la paraula a la taula i escriure (i dibuixar) al paperet sobrant una qualitat seua. Quan tots havien acabat, s'alçaren de nou i anaren passant per les taules llegint les qualitats dels seus companys i intentant retindre les màximes possible, en silenci. Per finalitzar, vàrem fer una posada en comú de les qualitats de tots, per torns, i cadascun d'ells parlava d'un altre, fent memòria del que havia llegit, fins que varen recopilar totes les coses bones de tot  el grup. Ells a soles arribaren a la conclusió de que escriure o formar la paraula "bienvenidos" no havia sigut casual, sino que era una manera de rebre als companys que s'arrimaven a llegir la seua targeta mentre ells no estaven asseguts. (I així era!).

Portem dos dies molt gratificants a ratos, costosos a ratos també, però que poc a poc comencen a donar els seus fruits... I encara ens queden molts mesos per davant per arreplegar el que estem sembrant!!

Bona nit i gràcies per la vostra col·la boració!

Noni.


























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada